Heel eerlijk… Ik vind blogs schrijven soms enorm uitdagend. Dus het leek mij een keer goed om gewoon eens wat vragen te stellen in een ondernemersgroep Ondernemers Mét Elkaar waar ik in zit. Deze lieve mensen helpen elkaar als ondernemer en het is zeker de moeite waard om daar eens een kijkje te nemen.
Ik vroeg deze ondernemers: “Wat zijn jouw grootse SEO vragen”? Lees snel verder.
Inhoud
Als je niets weet van SEO... Waar moet je dan beginnen?
Marije Uijl van Uilenzooi.nl vroeg:” Als je echt nul kaas gegeten hebt hiervan 😬 HOE/WAAR begin je dan het best mee?”
Dit is een vraag die ik eigenlijk maar op één manier kan beantwoorden…. Bij de Basis! Als je niets weet van SEO dan moet je daar als eerste verandering in brengen. Er is gelukkig enorm veel informatie te vinden online, maar ik kan mij enorm goed voorstellen dat al die informatie ook enorm overweldigend kan zijn. Ik ben namelijk geen vreemde van overprikkeld zijn door een overdaad van informatie. Dus ik zal hier de absolute basis uitleggen.
SEO staat voor Search Engine Optimisation en het is het proces van het verbeteren van jouw website voor bepaalde zoektermen in zoekmachines.
Een paar redenen:
- Meer organisch (gratis) verkeer
- Betere ROI (dus je krijgt meer voor wat je er in stopt)
- Jouw merk wordt zichtbaarder
- Je bouwt vertrouwen bij jouw doelgroep op
- Jouw concurrentie doet het ook.
Waar je 5 jaar geleden makkelijk op de eerste pagina van Google terecht kon komen, is het nu gewoon veel moeilijker. Ik ga ook eerlijk zijn dat doe je ook niet eventjes, het is een lang en soms ingewikkeld proces. Dit zijn de factoren waar je anno 2021 aan moet werken om hogerop te komen. in de onderstaande tabs vertel ik meer over de factoren.
- Titels
- Koppen
- De eerste 100 woorden
- Interne links
- Externe links
- Url structuur
- Leesbaarheid
- Video
- LSI Latente Semantische Indexing
- Social media deelacties
Sorry voor de hoofdletters. Maar sinds 2021 heeft Google nieuwe maatregelen genomen en vind Gebruiksvriendelijkheid enorm belangrijk. Het grootste aspect is hoe snel je pagina laadt.
Geloof mij dit is een enorme lastige klus en ik ga hier ook nog een blog aan wijden.
Je kunt via Google Page Speed insights checken hoe je pagina er voor staat. Ik ben nu ook nog bezig alle pagina’s te optimaliseren en het is een aardige klus.
Zorg dat jouw zoekterm (keyword) aan het begin staat, zo kan Google beter herkennen waar de pagina over gaat.
Gebruik verwisselbare woorden zoals “kopen, gids, recensie”. Ik heb een lijst gemaakt met een berg woorden. Let op: de lijst is vertaald vanuit het Engels en ik bewerk hem nog dus er kunnen vreemde vertalingen in staan. Bekijk de lijst met Powerwoorden.
Zorg ervoor dat je deze formule zoveel mogelijk volgt:
Getal of triggerwoord + Powerwoord + zoekterm + belofte.
Voorbeeld:
10 simpele manieren om Geweldige “content” te schrijven.
Tips:
- Hou het rond de 6 woorden
- Zorg dat de kop relevant is voor de alinea
- Probeer eens negatieve woorden.
Zorg dat je zoekterm (Keyword) in je eerste 100 woorden staat. Het liefst zoveel mogelijk aan het begin.
Zorg dat je blog of product linkt naar andere relevante content op jouw site.
Stel jij schrijft over haar producten en je hebt meerdere reviews geschreven over verschillende producten van Andrelon, dan is het belangrijk om door te linken naar die andere artikelen.
Dit is voor Producten hetzelfde. Bedenk welke “relevante producten” je kunt plaatsen.
Een belangrijk aspect van SEO is betrouwbaarheid en Autoriteit. Je kunt hiervoor zorgen door te linken naar relevante sites. Dus in het voorbeeld van haarproducten zou je in je artikel of product pagina kunnen linken naar de ontwikkelaar van het product.
Tips:
- Denk aan de betrouwbaarheid van de site waar je naar linkt. Dubieuze pagina’s helpen je niet.
- Hoe populair is de pagina waar je naar linkt?
- Zorg ALTIJD dat de pagina waar je naar linkt relevant is.
Je URL is je link en daar zitten ook een aantal belangrijke criteria aan:
- Lengte van max 5 a 6 woorden
- Gebruik GEEN datums
- Zorg dat je website beveiligd is (Https)
- Gebruik kleine letters en vermijd underscores _
Denk bij het schrijven aan de volgende tips:
- Schrijf voor je doelgroep niet voor jezelf
- Gebruik plaatjes (met alt tekst)
- Gemiddeld 1200 woorden
- Zorg voor Call to actions.
Deze is een beetje extra. Hoewel geen must (ik loop hier ook enorm op achter) Video is een super publiekstrekker, mits de content en kwaliteit goed is.
Tip: Youtube is van Google, heb je een Youtube account rank je automatisch hoger.
Een hele dure term, maar het is eigenlijk heel simpel. Het zijn andere woorden, synoniemen voor jouw zoekterm.
Er is echter nogal wat discussie er over of het helpt met SEO. Sommigen zeggen dat het google helpt jouw tekst beter te begrijpen, anderen zeggen dat het niets uithaalt, maar weet je baat het niet dan schaadt het niet.
Social media is een uitstekende manier om jouw pagina meer authority te geven. Facebook wordt immers erg vaak bezocht. Zorg voor duidelijke deelknoppen op jouw site. Experimenteer met bepaalde groottes van je knoppen en de tekst etc.
Dit is een heel klein deel van SEO maar zeker een goed startpunt. Als je On Page SEO goed zit dan ben je al een heel eind.
Moet ik mijn teksten aanpassen?
Quinta van www.vipgifts.nl stelde deze vraag: “Hoe vaak moet je je teksten aanpassen? Als je eenmaal een tekst heb geschreven moet je deze dan na een bepaalde periode ook weer aanpassen? Zo ja?! Na hoeveel tijd kan je dit dan het beste doen?“
SEO is een proces. Dat betekent dat jouw content regelmatig een update moet krijgen om relevant te krijgen.
Als je een nieuw blog schrijft of product pagina aanmaakt doe je eerst onderzoek welke zoektermen je in je tekst moet verwerken. Zodra je eenmaal de tekst af hebt en je pagina is gepubliceerd, dan ga je bijhouden hoe deze het doet. Hoeveel organisch bezoek krijg je erop? Waar zoeken mensen op om bij jouw artikel of product te komen?
Gemiddeld duurt het 3 maanden voordat je resultaten begint te zien (Ik zei toch dat er geen quick fix is?).
Het is dus goed om elke drie maanden te kijken waar je iets kunt bijvoegen, of een titel misschien anders. Of als een keyword het helemaal niet goed heeft gedaan, kun je kijken naar andere opties om toe te voegen.
Wat je ook doet, gooi nooit je hele tekst weg. Houd het bij kleine aanpassingen en toevoegingen.
Hoe zit het met vergelijkbare producten en SEO?
Deze hele goede vraag komt van Joyce van Hip en Eigenwijs Kleding. “Hoe ga jij om met producten die veel op elkaar lijken?Ik heb bijvoorbeeld tricot bloemen is mijn key woord, ik heb daar wel 20 varianten van. Maar niemand die daar op zoekt. Iedere keer bloemen tricot wordt door de plugin als herhaling gezien, maar met een extra woord erachter heb ik het gevoel dat mijn seo niet optimaal benut wordt. “
Vrijwel de meeste lezers van mijn blog hebben een webshop. En producten van dezelfde categorie met kleine variaties lijken lastig, maar het valt heel erg mee. Joyce geeft hier aan dat wanneer ze bij elk product Bloemen Tricot in de beschrijving zet dat de plugin (vermoedelijk Yoast of hopelijk mijn persoonlijke favoriet Rank Math.) het ziet als een herhaling en dat zou slecht zijn voor je SEO.
Als eerste is het belangrijk om te weten dat plugins als Yoast of Rank Math je alleen begeleiden betere keuzes te maken. Maar SEO is geen exacte wetenschap en er is genoeg ruimte om dingen te laten en doen.
Ten tweede zie ik dit bij heel veel webshops. Als je een product hebt binnen een bepaalde categorie en de verschillen zijn bijvoorbeeld alleen in kleur, dan is het dus niet nodig om voor elke variatie een product aan te maken. Ik ga nu even van WordPress uit en daarmee dus Woocommerce. Je kunt het beste werken met Product Variaties. Google houd namelijk van websites die Logisch zijn. Zie de onderstaande afbeelding.
Je moet dus nadenken over welke categorieën je producten in vallen en dan kun je nog kijken naar subcategorieën. Dit is in elk geval de basis van je webshop. Als je van product heel veel variaties hebt dan is het onzinnig om van elke variatie een nieuw product te maken en dus voor elke variatie een originele tekst te maken. Dat is tijdrovend en niet productief. Als je niet weet hoe je in WordPress een variatie aanmaakt, check deze video.
Hoe belangrijk zijn de Meta Tags?
Dyonne van Charmz By Dy vraagt:”Hoe belangrijk zijn de meta titels en omschrijvingen ten opzichte van de producttekst. Moeten deze hetzelfde zijn? Heeft de een meerwaarde ten opzichte van de ander?“
Bij SEO is elk onderdeel ongeveer even belangrijk. Ze zijn immers per product en pagina aan elkaar gelinkt en moeten logisch zijn. In het geval van Metatags en product tekst moet je het zo zien. Als we een product even zien als een… bar of een club, dan is de producttekst het interieur van die club. De meta tags zijn de reclameborden. De Meta tags is wat je ziet wanneer je zoekt op Google.
Je Meta tags zijn dus absoluut belangrijk en maar ze hoeven niet hetzelfde te zijn als je producttekst sterker nog, je moet zorgen voor een korte pakkende tekst en een korte duidelijke titel. Zie het als jouw ELEVATOR PITCH. Je hebt maar een klein beetje ruimte om je punt te maken.
Voor de titel: Maximaal 78 karakters voor mobiel, en 70 voor desktop. Dat betekent echter niet dat je ze allemaal moet gebruiken, 60 karaktes is aangeraden.
Long Tail Keywords maken het verschil in de resultaten. Long Tail Keywords zijn zeer specifieke zoektermen die de zoekmachine laten weten WAAROM je iets zoekt. Hieronder gebruik ik als voorbeeld de zoekterm “beste uitjes Nederland”, maar je krijgt natuurlijk pas de meest relevante resultaten als je een datum er bij doet. “Beste uitjes Nederland 2021”
Zorg dus dat je meta titel pakkend is maar ook specifiek. Uiteraard moet je keyword in je meta titel staan, anders is je werk alsnog voor niets geweest.
Afbeeldingen met Alt tekst: Wanneer je afbeeldingen toevoegt, moet je je keyword ook toevoegen als Alt Tekst. Het voornaamste doel hiervan is om een beschrijving te tonen als de afbeelding niet laadt. Maar voor je SEO is het nog waardevoller. Je kunt dat zien bij de zoekresultaten hierboven.
Meta beschrijving: Dit is waar je kort beschrijft waar de pagina over gaat. Als je dit niet invult dan zal Google een zin laten zien waarvan ze denkt dat het de pagina het best beschrijft. Dat is niet direct slecht, maar wel een gemiste kans.
Je hebt 150 karakters om je product hier te beschrijven.
Wat zijn echte SEO do's and don'ts?
Deze vraag is gesteld door zowel Mika van MikaZoo Creations & Tamar van Hip Kinderkleding:”Wat zijn de do’s en don’ts? Wat moet ik echt niet vergeten te vermelden?“
Dit is een veelgestelde vraag en ook gelijk eentje waar ik, als ik niet oppas een waslijst voor kan verzinnen. Maar laat ik het kort afronden.
Do’s:
- Doe onderzoek naar je doelgroep en wat zij zoeken op het internet.
- Zorg dat je content relevant is.
- Zorg dat je meta tags goed zijn.
- Zorg dat je naar websites linkt en dat websites ook naar jou linken. (ik heb nu bijvoorbeeld ook naar de sites van de vraagstellers gelinkt.)
- Schrijf als eerste voor jouw doelgroep DAN pas voor zoekmachines.
Don’ts:
- Prop niet je keyword door je hele artikel.
- Kopieer niet zomaar content
- Schrijf geen artikelen met weinig woorden
- Wees niet bang om te experimenteren.
Als laatste wil ik kwijt dat SEO dus niet echt een exacte wetenschap is dus probeer dingen uit. Andere keywords, andere foto’s etc.
Hoe vond je dit artikel? Laat het me weten in de comments!